dinsdag 3 januari 2012

Havermoutkoekjes


Gezien op 24kitchen bij Rudolph's bakery. Al snel een keer gemaakt, maar aangezien ik er toen veel te weinig van had, waren ze zo op. Vandaag nieuwe gebakken en nu kunnen we er iets langer van smullen.

60 gram boter
100 gram suiker
100 gram bruine basterdsuiker
2 eieren
1 vanillestokje
120 gram bloem
130 gram havermout
4 gram bakpoeder
4 gram kaneel
6 gram zout
75 gram pecannoten

Verwarm de oven voor op 190 graden Celsius.
Klop de boter met de beide soorten suiker rustig luchtig. Snijd het vanillestokje open en schraap het merg eruit. Voeg de eieren en het vanillemerg toe en mix circa 2 minuten door.
Meng in een kom de bloem, havermout, bakpoeder, kaneel en zout met een garde. Voeg het bloemmengsel toe en draai het tot een glad beslag.
Hak de pecannoten en voeg toe.
Knijp met een ijsknijper 24 kleine bolletjes van het beslag op een met bakpapier beklede bakplaat. Bak de koekjes in circa 10 minuten gaar.

Klaar om de oven in te gaan

Afkoelen en wachten om opgegeten te worden.
Wat mij dus niet beviel aan dit recept is het werken met de ijsknijper. Ik heb een vrij kleine ijsknijper, maar ik haalde er maar 13 koeken uit. Nu heb ik 2 grote theelepels (koffielepels) genomen en er dus hoopjes van geschept op de bakplaat. Het totaal koekjes wat ik er nu uitgehaald heb is 36 en zeker een betere maat.
Ze zijn wel erg lekker!

1 opmerking:

  1. Oh....nostalgie. Heerlijk hoor, dank voor het doorgeven van dit met noten recept!
    Smulgroetjes Anje.

    BeantwoordenVerwijderen