donderdag 16 juni 2011

Engelse Cherry Cake

Soms heb je van die dagen dat het niet helemaal goed gaat, zo ook vandaag. Om 8 uur vanochtend was ik al druk aan het kersjes snijden en schoonmaken voor een Engelse kersen cake en het beslag was zo gemaakt. Enfin in de oven gezet en toen de tijd om was de cake eruit gehaald. Mmmm, lijkt niet zo erg op een cake, maar ala het zij zo. Volgende keer maar weer op de ouderwetse manier doen.
Terwijl ik aan de telefoon ben bedenk ik me ineens dat ik wel iets heel belangrijks vergeten ben om in de cake te doen, namelijk eieren. Geen wonder dat het meer een koekjesdeeg leek dan cakebeslag.
Nog maar een keer proberen dan, nieuwe amandelen gekocht en ja hoor, het is nu een echt cakebeslag. Terwijl hij in de oven staat gaar te worden, bedenk ik me dat ik toch weer iets vergeten ben en wel het bakpoeder. Gelukkig is dit niet zo heel erg, want de cake is goed gelukt.
Het recept komt uit Mary Berry's baking bible. Heel erg leuk boek, waarin veel heerlijke bakrecepten staan.


Was en droog de gehakte kersen zeer goed voor je ze door het deeg mengt. Dit voorkomt het zinken naar de bodem tijdens het bakken.

200 gram rode of naturel kersen (bigarreaux)
275 gram zelfrijzend bakmeel
75 gram gemalen amandelen
2 afgestreken theelepels bakpoeder
225 gram zachte boter
225 gram zeer fijne suiker
4 grote eieren

Verwarm de oven voor op 160°C (hete lucht oven 140°C). Vet een 20 cm ronde diepe cakevorm in en bekleed deze met bakpapier.

Snij de kersen in vieren, doe ze in een zeef en spoel  ze goed af onder de lopende kraan. Laat ze goed uitlekken en droog ze goed met keukenpapier.

Doe de overige ingrediënten in een kom en mix dit goed gedurende 1 minuut. Schep de kersen er voorzichtig door en schep het in de vorm. Strijk de bovenkant glad.

Bak in de voorverwarmde oven voor 1½  - 1¾  uur of tot de cake gaar is. Laat de cake in de vorm 10 minuten afkoelen, haal hem dan uit de vorm, verwijder het bakpapier en laat hem afkoelen op een rooster.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten