zondag 25 september 2011

Cake ala Holtkamp

Ik vond het tijd om eens een ouderwetse cake te bakken en ook dat het tijd werd om mijn Holtkamp boek weer te voorschijn te halen.
En dus het recept van de cake gepakt en deze staat nu in de oven te bakken.
Het verschil met alle andere cakerecepten is dat in dit boek basterdsuiker gebruikt wordt in plaats van kristalsuiker.

Het recept is als volgt
100 gram zachte roomboter
100 gram witte basterdsuiker
2 eieren
100 gram bloem
5 gram bakpoeder
snufje zout

Verwarm de oven voor op 150 graden Celsius,
Meng met een mixer de boter en de suiker tot een romige massa. Klop één voor één de eieren erdoor.
Zeef de bloem, samen met het bakpoeder en het zout. Spatel dit door het eiermengsel.
Schep het beslag in een met boter invette en met bloem bestrooide cakevorm van 18 cm lang.
Bak de cake 40 minuten in de voorverwarmde oven. Prik er met een scherp mes in; als het mes er schoon uitkomt is de cake gaar. Stort de cake op een rooster laat de cakevorm nog een 1/2 uur om de cake zitten. Dit zorgt ervoor dat de cake extra sappig wordt.

Voor een grotere cake kunnen de hoeveelheden gewoon verdubbeld worden.

Gebakken volgens het recept, resultaat: cake niet gaar. Ik moet er wel bij zeggen dat ik de hoeveelheden verdubbeld heb. Hij heeft er in totaal nog 30 minuten langer in gestaan. Smaak goed, cake niet helemaal goed gerezen (komt omdat hij natuurlijk niet in 1x goed heeft kunnen bakken.
Volgende keer beter

2 opmerkingen:

  1. Ha meisje ,
    Dankjewel voor t plaatsen van t berichtje op mijn blog ,fijn dat t bij jou wel werkt ,bij anderen helaas nog niet ;-(
    Ik heb de kaart met de chalk inderdaad ingekleurd met watten staafjes ,werkt heel erg fijn en netjes .

    lieve groetjes Rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekkere dingen staan er op je blog Liesbeth !! Water loopt me in de mond.
    Deze cake bak ik heel vaak, dubbele hoeveelheid. De cake heb ik dan een uur in de oven staan...

    BeantwoordenVerwijderen