donderdag 10 maart 2011

Fish cakes

Vandaag hebben we fish cakes gegeten. Ik heb ze al vaak voorbij zien komen op Engelse kookprogramma's en uiteindelijk maar eens gemaakt. Jammer dat ik ze niet eerder gemaakt heb. Ze zijn echt lekker. Het recept is van Jamie Oliver.

Het recept is als volgt:
300 gram aardappels
100 gram zalmfilet
een klein handje verse peterselie
1 ei
1citroen
Olijfolie (ik heb zonnebloemolie gebruikt)
1 eetlepel bloem en wat extra om de fish cakes te bestuiven

Kook je aardappels gaar, nadat je ze geschild hebt en in kleine stukjes gesneden. Smeer je stukje zalmfilet in met wat olie en strooi er wat peper en zout over. Halverwege de kooktijd van de aardappels doe je je vis in een vergiet en plaats dit boven de kokende aardappels. Zorg dat de stoom niet ontsnapt, als je deksel niet past kun je een stuk aluminiumfolie gebruiken. Kook je aardappels verder gaar.
Haal je vergiet van de pan en giet de aardappels af, stoom ze even droog. Prak je aardappels fijn in een kom en laat ze afkoelen. Snij ondertussen je peterselie fijn en rasp je citroen (ik heb 1 citroen gebruikt op een dubbele hoeveelheid aardappelen en vis en vond het voldoende naar citroen smaken). Verwijder eventueel nog stukjes vel van je zalm en maak de zalm fijn terwijl je ze bij de aardappels doet en mix er de bloem door. Voeg daarna het ei en de peterselie toe en mix goed. Breng op smaak met een flinke snuf zout en peper, strooi er de citroenschil over en meng alles nog eens goed.
Verdeel je vispuree in 4 gelijke delen en maak er balletjes van. Gebruik wat extra bloem om plakken te voorkomen. Maak er dan burgers van en doe aan beide kant nog wat bloem.
Als je zover bent kun je ze apart verpakken en invriezen. Anders leg je ze op een bord en plaats dit minimaal een uurtje in de koelkast. Je vis cakes kunnen dan wat opstijven.
Verhit een koekenpan met een laagje olie en leg er de fish cakes in. Bak ze in 3-4 minuten goudbruin en keer ze voorzichtig om en bak ze nogmaals 3-4 minuten.
Lekker met wat sla of doperwtjes.

3 opmerkingen:

  1. ziet er goed uit, 2 dingen waar ik gek op ben, vis en aardappels. Ik heb op het moment even helemaal geen geduld om te kokkerellen.... ik vond voor vanavond een tostie goed genoeg...
    Uitzondering hoor, we eten minimaal 6 x in de week groenten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Liesbeth,
    Ik maak ze ook wel eens, maar dan een ander recept (staat ook op mijn blog) Daar gaan ook nog doperwten in. Was je doperwtentaart lekker?
    groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Anne

    Zeker een keer maken, erg lekker!Foto theepotten kast staat hier 2 blogjes onder.

    Hallo Caroline
    Ja ik heb hem gemaakt, kijk maar op het blog hieronder. Ik had veel te bloggen gisteren, als je af en toe een beetje achterloopt.

    BeantwoordenVerwijderen