dinsdag 22 maart 2011

Yoghurt brood



Van een vriendin kreeg ik een heel leuk klein boekje toegestuurd, Da's pas gebak! - suiker -boter +geluk = nog beter, geschreven door Julie Poux. Ook stuurde zij mij zelf gemaakte gekonfijte citrusschilletjes. Wat een verschil met wat je in de winkel koopt. Heel smaakvol, toen ik de envelop openmaakte viel ik bijna flauw van de lucht. Heerlijk, ga ik ook een keertje maken. In het boek van Cees Holtkamp, de banketbakker, staat het goed beschreven.

Vandaag dit brood gebakken, ik kon niet zo gauw een goede vorm vinden, dus heb ik een viekant cakeblik uit Engeland genomen. Het kapje is ondertussen opgegeten en het is een smaakvol broodje.

voor 8-10 personen
2 el boter (ongeveer 10 gram)
350 gram bloem
1 zakje gedroogde bakkersgist (ik had losse gist en 7 gram genomen)
5 el lichte riet- of kristalsuiker
2 tl kaneel
1 tl zout
1 portie yoghurt ca. 125 ml)
naar keuze: geraspte chil van een verse halve sinaasappel (die had ik niet, dus heb ik citroenschil gebruikt)
80 gram gekonfijte sinaasappel- of citroenschil (blokjes)

Smelt de boter. Meng voor het deeg de bloem, gist, suiker, kaneel, verse citrusschil, zout en yoghurt. Voeg de gesmolten boter toe en vervolgens scheutje voor scheutje wat water tot je een soepel en elastisch deeg hebt. Dek het deeg af en laat het op een tochtvrije plek in volume verdubbelen. Kneed na het rijzen de stukjes gekonfijte citrusschil door het deeg. Maak een dikke rol en leg die in een met bakpapier beklede cakevorm. Laat het deeg verder rijzen tot de rand van de vorm. Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius en bak het brood 25-45 minuten. Het moet mooi goudkleurig zijn en hol klinken.
Laat afkoelen op een rooster.

Variatie: voeg geen gekonfijte schil en ook geen boter toe: rol het deeg na de eerste keer rijzen uit tot een rechthoekige lap. Bestrijk deze met boter en strooi wat kaneel erover. Rol de lap op. Snijd de rol in plakjes en je krijgt een leuk marmereffect.

voor het rijzen
het gekregen gekonfijte citrusschil

klaar voor 2e keer rijzen

1 opmerking:

  1. Dat lijkt me heerlijk! Ik koop de gekonfijte citrusschilletjes bij ons bij een delicatessenzaak, die maken het ook zelf. Als ik zo'n bakje heb gekocht, moet ik mij inhouden om alles niet in één keer op te eten, zo lekker.
    Ik zal eens kijken in het boek van Cees. Misschien ook maar eens zelf maken.
    groetjes, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen